Rundt om Orø

Vejrudsigten lover en næsten vindstille og solrig morgen og formiddag. Så er det tid til at sætte vækkeuret og få gang i kajakken. Jeg ved det endnu ikke, men det bliver dagen, hvor jeg bevæger mig rundt om Orø i kajak.

Kl. 6:30 satte jeg i vandet fra Bramsnæsvig mod trækfærgen i Vellerup. Godt 1 time senere kunne jeg holde min første kaffepause. Lige inden trækfærgen ligger en lille vig, hvor der står et gammelt bådhus. Et meget smukt sted og målet for min første pause denne solrige morgen.

Allerede her måtte jeg have en trøje af. Det var en varmere morgen end forventet. Indtil videre havde jeg roet 7,3 kilometer. Vender man om nu har man fået 14 – 15 kilometer ind på kontoen.

Det lille bådhus på pynten ved søndre hammerkrog var en del af Hammergården (opført omkring 1880) frem til 1928, hvor ejeren solgte den, men beholdt området, Pynten som sommersted. I 1936 købte billedhuggeren Hans Syberg pynten. I bådehuset holdt fiskeren Skalle-Jørgen til. Han blev kaldt Skalle-Jørgen, fordi han tidligere havde ernæret sig ved at sælge muslingeskaller. Selv om bådehuset tilhørte Syberg, fik SkalleJørgen lov til at benytte det uden betaling. Kilde: Hammergaarden.dk

Længere mod nord

Efter pausen beslutter jeg mig for at sejle lidt længere mod nord langs Orøs østkyst. Stille og roligt nærmer jeg mig Orøs nordligste spids. Selv om jeg er langt fra land er der meget lavt. Ederfuglende svømmer livligt rundt. Mange af dem med en lille klump ællinger i kølvandet. Jeg er omhyggelig med ikke at komme for tæt på. De voksne fugle kan gå på vingerne og flyve væk, men ællingerne er ikke flyvefærdige. Derfor vil det stresse mødre og ællinger, hvis jeg kommer for tæt på.

Nordsiden af Orø

Da jeg runder nordsiden af Orø har jeg roet ca. 8 kilometer og det er tid til endnu en pause. Vandet er så lavt og klart, at man tydeligt kan se bunden. På nær nogle få bølger, der stille vugger kajakken, er der helt stille denne formiddag. Tavsheden er nærmest larmende. Det er sjældent jeg oplever en så fuldstændig stilhed, der ikke afbrydes af en eneste lille lyd, hverken i det nære eller fjerne. Denne formiddag er al lyd fraværende for en stund.

rundt om Orø i kajak.

Efter pausen bevæger jeg mig stik vest. Selv om vinden er svag og overfladen nærmest blank, ruller der små bølger ind mod siden af kajakken. De giver en svag vuggende bevægelse som, i kombination med en horisontlinje, der forsvinder i blå intethed, påvirker mit balancecenter og føles ubehageligt. Lidt ligesom en gynge, der bevæger sig roligt frem og tilbage. Da jeg holder mig fra gynger af samme grund, giver ubehaget mening. Følelsen forsvinder heldigvis hurtigt igen og snart runder jeg øens vestlige spids, bevæger mig forbi vindmøllerne og er atter på lavt vand.

rundt om Orø i kajak

En hård hjemtur

Rundt om vestsiden mærker jeg en begyndende træthed, men jeg har også tilbagelagt endnu 8 km., så det er igen tid til en pause. Der skal fyldes energi på depoterne og denne gang tager jeg turen ind på stranden, så jeg kan få bevæget og strakt benene.

rundt om Orø i kajak.

Jeg får åbenbart slappet af lidt for længe, for da jeg sætter mig tilbage i kajakken er mine underarme som bly. De første kilometer er det svært, at få dem i gang. Herefter mærkes en træthed i ryggen og mavemusklerne og der skal kæmpes for fremdriften. Jeg bliver heldigvis varm igen og kan tage de sidste kilometer i roligt tempo, mens jeg nyder solen og den stille brise.

Klokken 13 er jeg tilbage i Bramsnæsvig, efter at have tilbagelagt 33,5 kilometer i kajak. Det er det længste jeg hidtil har roet og selv om jeg var træt, holdt jeg en gennemsnitsfart på 6,4 kilometer i timen, de sidste 10 kilometer. Det lykkedes at ro rundt om Orø i kajak.

Alternativt forslag: Syd om Orø

Ønsker man en lidt kortere tur, kan man tage passagen syd om Orø og forbi den lille fugleø Rønø. Det gjorde jeg et par dage efter.

Det er muligt at ro nord om den lille ø Lindholm. Passagen er meget lavvandet og selv i kajak kan det være svært at komme igennem, hvis vandet i fjorden står lavt. Vælger man at dreje mod syd, ro langs med Lindholms østside og sigte mod Søminestationen i Dragerup, kan man på afstand skimte fjordtårnet i Holbæk by. Der er ca. 7 km. fra det lille bådhus ved søndre hammerkrog til Søminestationen. Med ca. 4 km tilbage til Bramsnæs Vig giver det en tur på omkring 18 kilometer.

Syd om Orø.
Når man padler øst om Lindholm ved Orø, kan man skimte Holbæk by i det fjerne.
Søminestationen i sigte.
Et godt pausested for både kajakroere og ryttere.

Kajak i Isefjorden

Jeg har tagget opslaget med “kajak”, “14 km.” og “33 km.” Min plan er at jeg i løbet af sommeren vil udgive en række indlæg med turbeskrivelser og antal kilometer. Mit håb er at det kan inspirere til forskellige ture på fjorden, tilpasset hvor langt man vil padle. Man klikker blot på “kajak” pilen nedenfor, så kommer der en række indlæg, med forskellig kilometerangivelse. Så kan man få inspiration der passer til dagsform og ønsket længde. Alle ture tager udgangspunkt i Bramsnæsvig.