Wildlife i Finland

Vi var på vej til wildlife i Finland, dels med besøg i Oulanka nationalpark. Dels med besøg i Ranua wildlife park.

Ranua wildlife park

Mange af Skandinaviens vilde dyr gemmer sig godt i naturlige omgivelser. Man skal være mere end heldig, hvis man ser bjørn, los, jærv, ulv osv. i den finske natur. Derfor lagde vi først turen forbi Ranua wildlife park. I parken har de hegnet et stort område ind og sat de vilde dyr ind i deres naturlige omgivelser.

Med få undtagelser er de, både hvad angår klima og habitat i deres naturlige omgivelser. Selv om dyrene er hegnet ind er deres område så stort, at de sagtens kan gemme sig. Denne dag var vi dog så heldige at få øje på de fleste.

Wildlife i Finland
Jærv
Los
Polarræv
Wildlife i Finland Oulanka nationalpark
Ulv

Parken har et fokus på miljø, fordi de arktiske arter er særligt truede af klimaforandringer. Vi kunne, ud over de vilde dyr, nyde kunstneren og arkitekten Maija Kovaris værk “Seven Steps to Save the Ocean“. Værket opfordrer alle til at gøre lidt i hverdagen for, at bekæmpe klimaforandringer.

wildlife i Finland
Golden eagle

Oulanka nationalpark

Sen eftermiddag kørte vi mod Oulanka nationalpark mod øst. I 2017 var de sidste 18 kilometer ad en jordvej af kritisk beskaffenhed, men dog farbar, hvilket jeg underholdt familien med på vej ind i området. Vi nød et par traner flyve over vejen, mens vi stadig kørte på et nogenlunde stykke vej. Da vi nåede det sidste stykke viste det sig at der var vejarbejde. De var ved at lave en bedre vej (håber jeg) og havde derfor gravet hele vejen op og lagt sten på størrelse med valnødder og tennisbolde. Det betød ujævn kørsel med maks. 30 kilometer i timen.

Jeg havde ikke troet vejen kunne blive værre end i 2017, men det kunne den og vi nåede rigtig sent frem til vores bestemmelsessted. Det var begyndt at regne, så vi fandt først et shelter og en mulig lejrplads, inden vi hentede vores ting. Dernæst skulle der laves mad over bålet, inden vi kunne slå teltene op og langt over midnat slå lejr for natten. Heldigvis er nætterne lyse og humøret var godt, da vi endelig kunne gå til ro for natten.

Skøn udsigt at stå op til.

Angrebet af rovfluer

Selv om det var en kold nat sov vi rigtig godt. Medlemmer af familien sov også længe, hvilket betød, at vi kom sent i gang med at pakke lejren ned. Det lune og fugtige vejr, tiltrak horder af klæg (rovfluer der bider hul i huden og suger blod). Selv om vi var pakket ind fra top til tå, fandt de alligevel fandt ind under tøjet og bed mens vi lå på jorden og rullede soveposer og luftmadrasser sammen. På trods af rovflue angreb lykkedes at få pakket ned og læsset det hele tilbage i bilen i nogenlunde humør. Vi var ikke mere afskrækket end vi tog fat på en skøn 8 kilometers vandretur i parken.

Wildlife i Finland Oulanka nationalpark

Sent på eftermiddagen var jeg godt træt. Tanken om først at skulle tilbage af stenvejen og derefter på længere køretur var ikke særlig lokkende. Derfor kørte vi mod Ruka, som under normale vejforhold er en ½ times kørsel nationalparken. Området har næsten rengaranti og vi stoppede da også et par gange for krydsende renflokke.

Efter en omgang Wildlife i Finland var det ren nydelse at komme frem til hotellet og få skyllet støv og bållugt af kroppen. Et godt måltid mad på hotellets restaurant, satte punktum for dagens oplevelser.

Udsigten fra værelset i Ruka.

Fra Kuusamo området gik turen atter nordpå mod Samisk gæstfrihed.