Fra Alta til Gällivare

På 10. dagen vågnede vi 1685 kilometer fra København i den Norske by Alta. Fra Alta til Gällivare besøgte vi Kautokeino, Kiruna, Abisko og Jukkasjärvi.

Mod nord eller syd?

Fra Alta til Nordkap er der omkring 220 kilometer eller ca. 4 timers kørsel. Vi skulle træffe en beslutning i forhold til, om vi ville køre helt til nordkap eller bevæge os tilbage mod Syd.

Vi havde godt 5 dage til vi skulle være hjemme, så vi valgte syd, for ikke at blive alt for presset på tid. Efter et solidt morgenmåltid med alt hvad hjertet kan begære i frisk fisk, tog vi en hurtig sightseeing, inden vi kørte ud af Alta i sydlig retning. De kommende dage ville turen gå fra Alta til Gällivare.

Alta
Bossekopveien, Alta
Strandveien, alta
På vej mod syd af Eibyveien rute 93
Alta
Altaelven.
Altaelven

Den sydlige vej ud af Alta er kraftig stigning op af fjeldet. Den sorte granit tårner sig lodret op langs begge sider af den snoede bjergvej. Alta elven bruser i den ene side og på den anden side løber vandet stille ned af fjeldets sorte granit. Det var et sansebombardement af dimensioner, men ikke nemt at få parkeret bilen langs den smalle vej, når vi skulle gøre holdt på de mange fotostop.

Eibyveien.
Eidbyelven
Et lille glimt af oplevelsen på Eibyveien

Samernes land

Vejen mod syd i det smukke landskab, bragte os gennem en stor del af det Norske sameland. Blandt andet Máze, som i 1970érne fik afgørende betydning for Samernes fælles kamp for deres rettigheder. De samledes i modstand mod planerne om en udbygning af Alta kraftværket.

Det er også i dette område at handlingen til Oliver Truc´s arktiske krimi “40 dage uden skygge” udspiller sig. Det er svært, når man kører gennem området på en solrig og lun sommerdag, at forestille sig, at landskabet om vinteren forandres til et ugæstfrit snelandskab med hård frost og temperaturer ned til 40 minusgrader.

Máze

Kautokeino

Kører man videre fra Máze mod syd af E45, støder man på byen Kautokeino. I påsken arrangeres Samisk Filmfestival og Samisk Grand Prix/Samisk Musikk Festival.

Vi kørte op til byens kirke, som ligger højt placeret i landskabet. Da jeg stod på den lille kirkegård, kom jeg til at tænke på, hvordan indbyggerne lykkes med holde begravelser om vinteren, når jorden er frosset.

Kautokeino kirkegård
Kautokeino kirke
Den meget smukke trækirke i Kautokeino fik vi først set indvendig i 2019
Kautokeino
Udsigt over Kautokeino fra kirken og mod byen.

Kautokeino blev sat på det internationale Grand Prix kort i 2019, da gruppen Keino repræsenterede Norge i Eurovision. Gruppens navn Keiino, kommer fra sidste del af byens navn. Ikke overraskende stammer et af gruppens 3 medlemmer fra Kautokeino, nemlig den Samiske sangskriver, rapper og joiker Fred Buljo, som er født i Kautokeino 6. februar 1988.

Keino repræsenterede Norge i Eurovision 2019

En by flyttes

Efter besøget i Kautokeino kørte vi videre mod syd. Atter over Riksgrænsen og ind i de 1000 søers land, Finland. Forbi Palojärvi sø og kort derefter kurs nordvest langs grænsen til Sverige. Herefter sydvest i Sverige, indtil vi igen satte kursen nordvest og tog en lille afstikker fra ruten Alta til Gällivare.

Af snørklede veje lykkedes det hen mod aften at ramme målet for dagens etape, minebyen Kiruna i Sverige. Udvindningen af jernmalm i minen ved Kiruna betyder, at undergrunden er begyndt at slå revner, så byen må flyttes.

Det var en ganske særlig oplevelse at befinde sig i en by, som på én og samme tid var en slags spøgelsesby med tomme huse, der skulle rives ned og samtidig levende, fordi nogle endnu ikke var flyttet. Enkelte bygninger bliver skilt ad, flyttet og bygget op i en ny bydel, men størstedelen rives ned.

Mange af byens mindeværdige bygninger var allerede forsvundet, da vi besøgte den. Heldigvis bliver den smukke trækirke fra 1912 bevaret. Den er planlagt til at blive skilt ad og flyttet til en ny placering i 2020.

Kiruna kirke
Kirken i Kiruna.
Ruten dag 10.

Til tops i Abisko nationalpark

Dag 11 gik turen til den kendte Abisko nationalpark. Det er her man ender, hvis man tager med på den svenske del af fjällräven classic.

Vi vågnede til en overskyet dag, men heldigvis klarede det op hen af formiddagen. Køreturen til Abisko var en udfordring, da vejen var gravet op på grund af vejarbejde.

10 kilometers langsom kørsel på en mudret og stenet og ujævn grusvej, passede bedre til offroader end Ford Focus. Vi klarede den dog med langsom kørsel og ventetid i kø. Inden vi endelig nåede frem var det godt op af formiddagen. På den positive side var solen brudt frem og lunede godt, da vi steg ud af bilen.

Nu hvor solen igen var fremme kunne man fristes til t-shirt og shorts. Vi kom dog hurtigt på andre tanker, da vi hørte en velkendt summen. Medmindre vi ville være levende nålepuder var det på den langærmede bluse og myggehatten, før vi var klar til bjergvandring.

E10 mod Abisko på en dag, hvor skyerne ligger lavt og tæt.
Op af formiddagen får solen brændt sig gennem skydækket og er fantastisk view kommer til syne.
Abisko
Ad snørklede stier går turen rundt i området.
Kæruld
De skønne kæruld som står overalt i det arktiske landskab.

Nuolja

Efter en god vandretur rundt i området, stod vi nogle timer senere for foden af Nuolja. Vi mente, at vi kunne skimte sne på toppen.

Det var alligevel vildt med sne på en varm augustdag med 22 grader og vi troede ikke helt på hvad vi så. Vi tog skiliften de 900 meter til toppen for at tjekke om vores antagelse var rigtig.

Vi kunne allerede under opstigningen i liften mærke hvordan temperaturen faldt i både kinder og på hænderne. Da vi nåede toppen lå temperaturen ikke meget over frysepunktet og vores antagelse om sne kunne bekræftes. Selv om det var koldt i tyndt sommertøj, var det sjovt at lege med sne i august.

Nuolja, Abisko
Bjergstationen Aurora Sky Station på toppen af Nuolja.
Abisko Nationalpark

Jukkasjärvi

Efter vores besøg i Abisko satte vi igen kursen mod øst. Vi tog en afstikker til den samiske by Jukkasjärvi, som er kendt for vinterens ishotel. Det var trods alt smeltet i august, så det kunne vi ikke besøge. I stedet nød vi den skønne og rolige aften ved elven, inden vi igen satte kursen mod syd.

Afsted i lyn og torden

Kraftige byger, lyn og torden fulgte os på vejen mod syd. Da solen igen brød frem, kunne vi nyde den smukkeste regnbue ud for Piilijärvi.

Det var blevet temmelig sent, da vi tjekkede ind i den svenske by Gällivare ca. 100 kilometer nord for polarcirklen.

Regnbue ud for Piilijärvi

Fra Alta til Gällivare

Vi havde på 2 dage taget turen fra Alta til Gällivare med en lille afstikker til Kiruna og Abisko nationalpark. Vi kunne sagtens have brugt flere dage i området, men vi havde besluttet at vi ville nå Vildmarksvejen. Det kom vi heldigvis ikke til at fortryde. Det kan du læse mere om i indlægget Vildmarksvejen.